Учитель
повинен організувати навчальний процес таким чином: не обмежувати діяльність
учня, будувати процес навчання так, щоб у ньому були елементи творчості, які
передбачають комбінування, аналогізування, універсалізацію, випадкові
видозміни. Стимулюють
творчу діяльність учнів вдалий підбір творчих завдань, використання ігрових
моментів та ін.
Технологія розвивального навчання
дозволяє організувати навчально-пізнавальну діяльність учнів за такими
принципами, які дають змогу кожному працювати самостійно, опанувати узагальнені
прийоми розумової діяльності, розвивати свої творчі здібності.
У демократичному суспільстві, в
якому взаємини між людьми ґрунтуються передусім на засадах гуманізму,
повноцінна діяльність кожної особистості може бути ефективною, якщо вона
спирається на свідомість і переконання. Тому група методів, спрямована на
формування цих якостей, є визначальною.
Часто у важливих життєвих ситуаціях
учням бракує чіткості переконань, єдності слова і діла, громадської активності,
які заступають користолюбство, прагнення розваг, несформованість естетичних
смаків. Це означає, що завчене ними ще не стало належно осмисленим, не
трансформувалося в основні чинники життя. Такі риси виявляються і в досить
розвинених інтелектуально дітей, які теоретично обґрунтовують усе правильно.
Тому педагог покликаний створити умови для усвідомленого осмислення й
застосування знань у повсякденному житті.
Вплив на свідомість – це вплив на розум
і почуття людини з метою формування позитивних якостей і подолання негативних.
Основним його засобом є слово вчителя, яке має благодійно впливати на розвиток
особистості. Проте слово вчителя не повинно бути жорстоким, грубим, холодним.
На думку В.Сухомлинського, «слово – найтонший дотик до серця: він може стати і ніжною
запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і
розжареним залізом, і брудом. Слово обертається найнесподіванішими вчинками
навіть тоді, коли його немає, а є мовчання. Там, де потрібне гостре, пряме,
чесне слово, іноді ми бачимо ганебне мовчання. Це найогидніший вчинок – зрада.
Буває й навпаки: зрадою стає слово, яке повинно берегти таємницю. Мудре і добре
слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду.
Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію
і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози,
породити віру в людину і заронити невіру, надихнути на працю і скувати сили
душі…».
Творча особистість володіє високим
рівнем знань і потягом до нового, оригінального, вміє відкинути звичайне,
шаблонне, їй притаманні творчі здібності, які відповідають творчій діяльності
та є умовою її успішного здійснення.
Розвивальне навчання – спрямованість
змісту, принципів, методів і прийомів навчання на досягнення найбільшої
ефективності розвитку пізнавальних можливостей школярів (сприймання, мислення,
пам’яті, уяви та ін.).
Головною його метою є формування
активного, самостійного, творчого мислення учня, поступового переходу на цій
основі до самостійного навчання.
Передумовами розвивального навчання є
можливість учнів самостійно або з допомогою вчителя осмислювати матеріал,
творчо використовувати його в нестандартних умовах, свідомо запам’ятовувати для
подальшого навчання.
Важливим компонентом навчальної діяльності
за розвивального навчання є навчальне завдання. Працюючи над ним, учень має
знати, для чого він виконує завдання, які дії необхідні для його розв’язання,
за яких умов їх можна виконувати, якими засобами при цьому користуватися.
З огляду на особливості технології
розвивального навчання, пропоную створення ряду уроків, які включають в себе:
а) уроки на формулювання навчального завдання – їх компонентами є оцінка можливостей
учня, створення ситуації успіху через особистісну мотивацію; практичне завдання,
доступне для виконання кожним учнем; рефлексія способу дії, обговорення того,
що зроблено. Під час цих уроків навчальне завдання постає лише наприкінці
заняття, а протягом усього уроку учень осмислює те, чого не знає;
б) уроки моделювання –
пропонують завдання, що розглядалися на попередньому уроці, вони
виконують роль моделі і зумовлюють необхідність нового способу дій. Такі види
завдань легко і надовго запам’ятовуються;
в) урок контролю – передбачає усвідомлення учнями ролі перевірки й
оцінювання знань для підвищення якості їх навчально-пізнавальної роботи;
г) урок оцінювання дій – спонукає учнів сумлінно виконувати свої навчальні
завдання, сприяє виробленню у них уміння аналізувати свою роботу, критично
оцінювати її результати, виховує почуття обов’язку і відповідальності.
Створюючи уроки з використанням
технологій розвивального навчання, учитель має передбачити, щоб учень мав змогу
займатися тими видами діяльності, які викликають у нього найбільший інтерес,
самостійно визначати інтенсивність та обсяг своєї діяльності. За такої
організації навчання вчитель лише допомагає учневі у визначенні його
навчального завдання, оволодінні необхідними методами і навичками їх
застосування.
Ефективність розвивального навчання
підвищується внаслідок використання на уроці проблемного викладу навчального
матеріалу, частково-пошукового і дослідницького методів навчання. Сприяють
розвиткові учнів самостійна робота, робота з книжкою, самостійне виконання
письмових вправ, написання творів, спостереження тощо.
Для реалізації розвивального навчання
вчитель має враховувати у своїй навчальній діяльності характерні особливості
розвитку пізнавальної діяльності учнів різного віку, сприяти вихованню у
дітей свідомого прагнення до вивчення української мови і літератури, формувати мотиви
навчально-пізнавальної діяльності, вміння самостійно регулювати розумову
діяльність.
Суть проблемного навчання полягає у
створенні для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті,
розв’язанні їх у процесі спільної роботи учнів і вчителя за умов максимальної
самостійності перших і під загальним керівництвом останнього.
Таке навчання відбувається за типовою
схемою:
- учитель створює проблемну
ситуацію, для розв’язання якої учень має знайти й використати нові для себе
засоби діяльності;
- учні аналізують ситуацію,
усвідомлюють, що для них невідоме, шукають способи розв’язання проблеми,
вчитель допомагає їм, надаючи необхідну інформацію.
Результатом проблемного навчання є нові
знання, уміння, способи їх реалізації, розумова діяльність учнів.
Учитель, здійснюючи розвивальне
навчання, метою якого є засвоєння системи наукових понять, повинен організувати
адекватну цьому завданню навчальну активність учнів. Навчання, спрямоване на
засвоєння способів розв´язання типових завдань, базується на навчальній
активності репродуктивного (відтворювального) типу. Організація такої
активності передбачає, що учні чітко виокремлюють і фіксують запропонований для
засвоєння спосіб дії, усвідомлюють його смисл і побудову, здатні більш-менш
точно відтворити його при виконанні відповідних вправ.
Для забезпечення цих важливих умов
успішності відтворювальної навчальної активності школярів учитель має
продемонструвати і пояснити зразок для засвоєння способу розв’язання,
забезпечити надійний контроль за правильністю його застосування при розв’язанні
тренувальних завдань. Демонстрація, пояснення і контроль визначають суть
методів, на яких ґрунтується традиційне навчання. Однак ці дії можна
реалізувати по-різному. Наприклад, обмежитися демонстрацією готового зразка чи
виготовити його спільно з учнями; побудувати своє пояснення у формі коментаря
до зразка чи створити відповідну проблемну ситуацію; запропонувати вправу,
виконання якої не припускає ніяких відхилень від заданого зразка, чи систему
завдань «на розуміння». Від цього залежить ефективність методів навчання, але
суть їх незмінна: всі вони є варіантами ілюстративно-пояснювального методу,
розрахованого на організацію навчальної активності відтворювального типу.
Система розвивального навчання школярів
може успішно функціонувати за пошуково-дослідницької навчальної діяльності.
Пошуково-дослідницький метод — метод
залучення учнів до самостійних і безпосередніх спостережень, на основі яких
вони встановлюють зв’язки предметів і явищ дійсності, роблять висновки,
пізнають закономірності.
Внесення елементу дослідження в
навчальну діяльність сприяє вихованню в школярів активності, ініціативності,
допитливості, розвиває їхнє мислення, заохочує дітей до самостійних
пошуків.
Немає коментарів:
Дописати коментар