Мета: проаналізувати
ідейно-тематичний зміст твору; показати жертовну любов жінки-матері;
познайомити з народними звичаями, обрядами; розкрити образ знедоленої жінки;
розвивати комунікативно-літературні компетентності учнів; розвивати в учнів
спостережливість, уміння співпереживати, робити висновки; виховувати доброту,
співчуття до знедолених, почуття відповідальності за своїх майбутніх дітей.
Цілі уроку.
Учні повинні знати:
а) зміст твору «Наймичка»;
б) визначення жанрів ліро-епічної, соціально-побутової
поеми.
Учні повинні вміти:
а) аналізувати ідейно-художній зміст і образи поеми
«Наймичка»;
б) знаходити роль ліричних відступів у поемі
Тип уроку: формування та
вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: портрет Т.
Шевченка, тексти твору, схема образів, підручники, мікрофон.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний стан
З'ясування емоційного стану учнів, готовності їх до
роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.
«Незакінчене
речення»: «Читаючи поему «Наймичка», я відчув.., я думав.., я зрозумів..».
2.
Слово
вчителя.
Однією з центральних тем творчості Т.Г.Шевченка є
трагічна доля жінки в кріпосницькому суспільстві. Пригадайте, у якому творі
Шевченко змалював трагічний образ жінки-матері? (Поема «Катерина»)
3.
Робота
в парах.
Нам
знадобиться на сьогоднішньому уроці знання змісту цієї поеми, тому зараз
попрацюємо в парах: перекажіть, один одному допомагаючи,стислий перебіг
основних подій твору, а також з'ясуйте, у чому трагедія наймички Ганни, коротко
схарактеризувавши цей образ.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності учнів.
Аналіз цілей уроку, доповнення їх власними.
ІV. Опрацювання навчального
матеріалу
1. Вступне
слово вчителя
Тема жіночої долі в поета особлива, оповита ореолом
святості і любові. Рано залишившись без матері, поет усе життя згадував її
найтеплішими словами.
Образ матері розкрив Шевченко в поемі «Наймичка».
2. Епіграф
«Це наче старша сестра «Катерини», яка гріх свій покутує
не під льодом, а в тихій, святій самопожертві. Апофеоз материнської любові,
один з найгарніших малюнків української жінки, твір, писаний у євангельському
настрої, без злості, злоби, без усякого людського гріха. Архітвір…» (Богдан
Лепкий)
3. Робота
з текстом.
Перегляньте ще раз
поему. Поміркуйте.
·
Який
шлях пройшла героїня до своєї смерті?
·
Чи
був у неї інший вихід з цієї ситуації?
4. Виразне
читання вчителем останньої сцени поеми (починаючи зі слів: «Вийшла з хати
Катерина…» до кінця)
4.1.
Проблемне
запитання:
Які почуття
викликав у вас епізод зізнання Ганни? (страждання й скорботи, бо Ганна так і не
відчула синівської любові, про яку мріяла все життя; радості, бо Ганна все-таки
відкрити свою таємницю й назвала себе цим святим, великим словом «мати»;
співчуття й жалю, бо своєю самопожертвою заради сина Ганна спокутувала всі
гріхи молодості.)
5. Створення
схеми системи образів поеми «Наймичка»
Образ Ганни – це центр Шевченкової поеми. Ганна – матір,
для якої найбільше щастя й утіха в житті – це дитина, тому, створюючи схему
системи образів, у центрі поставимо сина Ганни Марка.
(Робота в зошитах, змалювання схеми образів).
6. Метод
«Ток-шоу». Характеристика образу наймички Ганни.
І все ж центральний образ поеми – Ганна. На цьому наголошує й сам Шевченко,
винісши в заголовок твору слово «наймичка». Життя Ганни – материнський подвиг.
А щоб дати оцінку поведінці, вчинкам, характеру героїні, проведемо невелике
«Ток-шоу», на яке запросимо підготовлених психолога та літературознавця, яким
будемо ставити запитання щодо образу Ганни. А завдання інших учнів, спираючись
на відповіді експертів, скласти план характеристики образу героїні Шевченка.
Бесіда
·
Як
ви гадаєте, яку рису в Ганні найважливішою вважав би сам Шевченко? Чому?
·
А
хто винен у безталанні героїні? Хто вкрав її щастя й відібрав святе материнське
право?
·
Які
загальнолюдські якості властиві Ганні?
·
Що
спільного й відмінного в образах Катерини й Ганни? Що нового з'явилося в
жіночому образі, створеному Шевченком?
7. Складання
плану – характеристики Ганни.
Давайте зачитаємо план, який ви склали.
(Учні зачитують плани)
8. Метод
«Прес»
Поема
на кожного з вас справила певне враження, яке зараз ви спробуєте висловити за допомогою
методу «Прес» лише одним реченням, яке почнете зі слів: «Я вважаю, що…», а
називатися ваше висловлювання буде «Мої враження після прочитання поеми
Т.Шевченка «Наймичка» (3-4 учні читають свої мініатюри).
V. Рефлексія навчальної діяльності
Бесіда
-
Що
нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
-
Що
було найцікавішим? Найважливішим?
-
Які
причини змушують жінок у наш час залишати своїх дітей?
-
Чи
є запитання, які залишилися без відповіді?
VІ. Оцінювання учнів. Підсумок
уроку
Заключне слово вчителя.
Великий Кобзар підніс над світом матір у всій її красі,
праці й чарівності, а водночас показав, яка вона згорьована, знеславлена,
потоптана. Поет створив незвичайний культ жінки. Шевченкова жінка-мати – це
українська Мадонна, першим портретом якої є:
У нашім раї на
землі
Нічого кращого
немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком
малим.
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати твори: «Марія», «У нашім раї на землі…»; дати
характеристику образу Ганни за планом.
За бажанням. Підготувати такі виступи: «Еволюція жіночого
образу», «Тема матері й сина в творах Т.Шевченка».
Немає коментарів:
Дописати коментар