«Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»
Склад. Наголос.
Склад. Наголос.
1.
Робота
в парах.
Дев’ять слів із конверта розкласти в три стовпчики з
наголосом :
1)
На
перший склад
2)
На
другий склад
3)
На
третій склад
Олень, каталог,
алфавіт, статуя, навчання, читання, виразно, столяр, дрова, кілометр, барбарис.
2.
«Злови
помилку»
Знайдіть неправильно наголошені слова.
Широко, черговий,
цифровий, кілометр, новий, підвести, дочка, олень, спина, фартух, шофер,
кропива, дрова.
3.
Загадка - жарт
- Як, не змінюючи жодної букви, перетворити іменник
«ведмежа» в прикметник?
- Як, не змінюючи букв перетворити іменник «поклади» в
дієслово?
4.
Робота
в парах
Порахуйте в кожному слові кількість складів. Яка ознака
об’єднує три слова в поданій групі? Яке слово зайве? Чому?
Акула, карась, короп, щука.
5.
Вибірковий
диктант.
Випишіть слова, які зі зміною наголосу змінюють значення
чи граматичну форму. Уведіть їх у словосполучення, позначте наголос.
Атлас, слово, стіни, усмішка, зозуля, замок, мука.
6.
Гра
«Одним словом».
Записати слова за
лексичним значенням одним словом, поставити наголос.
- Дівчина, яка дружить із ким-небудь.
- Слова пісні, які повторюються після кожного куплета.
- Рисочка між словами
- Вимовлення слів, звуків.
- Сота частина метра.
- Пов'язаний зі знаменитою датою.
- Мама одягає на кухні.
- Жалюча рослина.
7.
Робота
із словником. Знайдіть слова з подвійним наголосом.
8.
Загадка.
Відгадайте пропущені словаю
Зіставлене не марне, Як
кажуть, це на лобі,
Та зовсім не складне: Нам
зарубати слід:
Число буває …., У
колесі є …,
А молоко ….. А
за столом ….
Вимова
наголошених і ненаголошених голосних, їх правопис.
1.
Гра
«Коректор»
Записати слова у дві колонки: у першу – ті, що ви вмієте
писати, у другу – ті, в написанні яких сумніваєтесь. Перевірте написання
словником.
Керувати, кишеня, левада, криниця, легенда, пиріг, герой,
медаль, лемішка, черпати, цитата, метелик, хребет, пелюстка.
2.
Пояснювальне
письмо з використанням методу «Прес».
Віт…рець січе в обличчя. Нам…ло снігу-січневого снігу.
Важкувато стало пташкам, що з…мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось,
в…есело цвірінькаючи, хв….лясто пролетіла зграйка жвавих щигликів, коноплянок,
ч…жів. Помчали десь по лопухах чи б…різках поснідати насіннячком. А яке гарне
д…р…вце горобини. Ч…рвоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це
наші з…мові гості. Вони пр….летіли з далекої півночі, щоб п…р…бути зиму.
3.
«Світлофор».
Якщо пишеться е, - зелене світло, и - червоне.
Зерно, широкий, зелений, дерево, пеньок, пшениця,
вересень, чекати, сивина, зелень, кленовий, очерет, бригадир, метро, широчінь,
апельсин, пиріг.
4.
«Коректор»
Виправити пропущені помилки.
Зимля, сило, риготати, верба, зривати, плисти, завевати,
шерокий, глибокий, близький, плевуть, голубка, лелека, періг, пелюстка.
Основні правила переносу.
1.
Робота
в парах.
Розбийте слова для
переносу.
Близько, галька, стільки, кулька, кульковий, брунька,
тіньовий, нульовий, кукурудза, їжджу, саджанці, підживляти.
2.
Розподільне
письмо.
Запишіть слова у
три стовпчики:
1)
ті,
які не можна переносити;
2)
ті,
при перенесенні яких можна залишити дві перші букви;
3)
ті,
при перенесенні яких можна залишити перші три букви.
Те саме слово, якщо його можна переносити по – різному,
пишіть в різні стовпчики.
Підзвіт, армія, відступ, орел, умію, склад, ґудзик, іти,
рясно, обмию, оазис, раджусь, збуджене, ящик, об’єм, саджанці, око, вздовж,
вимір, ясен, оса, думаю, ясно.
Подвоєння приголосних.
1.
Творча
лабораторія.
Пояснити подвоєння
приголосних. Скласти речення за зразком зі словами: «незлічені» і «незліченні»,
«незрівняний» і «незрівнянний».
Зразок. Несказане залишилось несказаним.
2.
Пояснювальне
письмо.
Спишіть, вставляючи
пропущені букви.
Узбіч…я, узбереж…я,
роз..броєн..я, від…ати, лист..я, безліс…я, л…ється, стат…ей, скатерт..ю,
любов…ю, волос..я, ніч…ю, верф…ю, молодіст..ю.
3.
Творче
конструювання.
Замініть наведені словосполучення близьким за значенням,
до складу яких входять слова з орфограмою «Подвоєння приголосних».
Пшеничний колос,
дитяче лице, розпалити вогнище.
4.
Твір-мініатюра
Напишіть невеликий роздум на основі власного досвіду,
продовживши речення. «Немає нічого цікавішого, ніж…». Використайте слова з
орфограмою «подвоєні букви».
5.
Коментоване
письмо.
Пташка красна своїм пір’ям, а людина – своїм знанням.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють. Літо збирає, а зима з'їдає.
Лежачому і в будень свято. Опеньки з’явились, літо скінчилось.
6.
Гра
«Хто більше»
Пригадайте
якнайбільше слів із подвоєними голосними.
Правила вживання м’якого знака.
1.
Розподільчий
диктант.
Запишіть слова у
два стовпчики:
- з м’яким знаком
- без м’якого знака
Пам'ять, камінчик, спальня, іспанці, пісня, їдуть,рідні,
цвях, неньчин, актуальністю, ялиноньці, лазня, бульйон, кінський, тонше,
волинський, спускаються, сміється, матінці, ллю.
2.
Робота
в парах
Запишіть загадки з відгадками,уписуючи, де потрібно
м’який знак. Розставте розділові знаки.
- Тонен…ке круглен…ке серце чорнен…ке , хто на його слід
погляне думку його взнає.
- Внен… вікно вибите, а вночі вставлене.
- Сім братів віком рівні іменами різ…ні.
- Залізний ніс дерев’яний хвіст, все кланяється, а шапки не
знімає.
- Видно край, а до н…ого не дійдуть.
- Ні колода ні пен… лежит… цілий ден…
3.
Творче
конструювання
Доберіть до поданих слів форму називного відмінка. Уставте де потрібно
м’який знак.
Зразок: доньці, бо донька; пилці, бо пилка.
Квіт…ці, бо…; мис…ці, бо…; лис…ці, бо…, кул…ці, бо…; брун…ці, бо…; бул…ці,
бо…; учител…ці, бо…;сопіл…ці, бо …; яблун…ці, бо….
Пригадайте якнайбільше слів із подовженими голосними.
Немає коментарів:
Дописати коментар