з'ясувати стилістичну роль означень і порівняльних зворотів у художньому мовленні;
розвивати культуру усного й писемного мовлення; виховувати естетичний смак.
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми й мети урокуII. Мотивація навчальної діяльності школярів
III. Опрацювання нового матеріалу
Розповідь учителя.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний матеріал підручника.)
Порівняльний зворот — це образна характеристика дії, ознаки предмета, думки шляхом порівняння. Як правило, порівняльний зворот починається сполучниками як, наче, мов, ніби, мовби, неначе, начебто.
1. Робота з підручником.
1. Виписати з художніх текстів сім речень з порівняльними зворотами, з'ясувати їх стилістичну роль.
Порівняльний зворот є членом простого речення. Треба розрізняти речення з підрядними порівняльними зворотами і складнопідрядні речення з підрядними порівняльними частинами.
Порівняльним зворотом є структура:
— яка відповідає на питання означень: Сині, як блакить неба, очі-озера заполонили його;
— до складу якої входить порівняльний сполучник, прикметник (дієприкметник): Мов зачарований, стоїть- Бахчисарай. (Леся Українка)
Зверніть увагу!
Слід розрізняти порівняльний зворот і прикладку, яка вводиться теж за допомогою слова як: Марина як дочка колгоспника вирішила після закінчення школи працювати в сільському господарстві.
1. Час летів бистрокрилим птахом.
(Учитель пропонує учням виконати вправи з підручника.)
2. Практична робота.
— Перепишіть, виділяючи комами порівняльні звороти.
1. Як зацькований блукав Віталій по закутках парку, місця собі не знаходив.
3. Завдання учням.
1) Прочитайте вірш Ніни Супруненко. Знайдіть порівняльні звороти. Яка
стилістична роль порівняльних зворотів у вірші?
Яка вже там весна, коли вітри,
Мов навіжені, рвуть у клоччя хмари?
І сніг
дрібний, як сіль, летить згори,
Обов'язково цілить в очі вдарить!
Скриплять, похитуючись, ясени
Знайомими з дитинства голосами
Неначе сняться їм
страшнючі сни,
Навіяні морозами й вітрами.
Ледь пробиває світло ліхтарів
Цей морок, що окутав все навколо,
А сніг все
наростає, ніби гнів,
Обличчя холодить, морозить, коле!..
На сніг ступаю, наче на траву.
Руками вітер легко зупиняю.
У морі ніжності
тепер живу.
І що то щастя — достеменно знаю!
2) Обставини способу дії, виражені іменником у формі орудного відмінку, переробіть на порівняльний зворот і навпаки. Чи завжди це можливо зробити?
2. Вогняною кулею пірнуло сонце за обрій.
3. Розквітлими трояндами спалахнули на заході хмари.
4. Як біле молоко, розіллявся туман понад річкою.
5. Блищить, мов срібна сітка, павутиння, натягнуте між кущами й скроплене росою.
6. Усе минає, наче сон.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
2. А найбільші радощі його в онуках, яких він безпам'ятно любить, та ще, може, в тому, що на п'ятому відділку кукурудза стоїть як ліс аж ворошиться.
3. Курява б'є, січе по ньому, а він, зігнувшись, стоїть, і чорні як грязюка сльози течуть по щоках.
4. Багато чим Віталик тривожить її, тривожить тим гостріше, що немає для неї на світі нікого дорожчого ніж він її ніжний, тихий, душевний Віталик.
5. Як вулик гуде вона взимку, цілу весну шкільне подвір'я повниться галасом, а потім настає нарешті той день, коли десятикласникам лунає їхній останній дзвінок...
6. Ліна — худорлява серйозна дівчина, очі в неї великі, одержимо блискучі як і в батька.
3. Творча самостійна робота.
— Складіть і запишіть речення (текст) з поданими порівняльними зворотами.
Мов калина, як у воду, як сад, наче казка, як струмочок, наче царівна, мов квіти.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
1. Виписати з художніх текстів сім речень з порівняльними зворотами, з'ясувати їх стилістичну роль.
2. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).
Немає коментарів:
Дописати коментар